Vznik organizací
SM zaměřených jedinců odhalil, že SM interakce a fantasie o SM
interakcích jsou mnohem rozšířenější, než se dříve předpokládalo. Tuto
skutečnost ještě zdůraznil rozvoj subkultury jedinců SM orientovaných v
prostředí internetu. SM interakce v rámci komunit mají přitom jiný
charakter, než do té doby známé soudní případy, z nichž se při
posuzování SM dříve vycházelo. Tento fakt si vynutil i jiné pojetí
sadomasochismu, sadismu a masochismu a s tím spojené nové definice.
Přitom definic sadismu, masochismu, sadomasochismu nebo jevů pod
sadomasochismus zahrnovaných existuje celá řada. Jako první uvádíme tu,
která nejpřesněji vystihuje chování jedinců z SM komunit.
Weinberg, Wiliams a Moser(7) svoji definici pojmu sadomasochismus, která
shrnuje pojmy sadismus, masochismus i sadomasochismus, založili na
sledování heterosexuálních i homosexuálních SM orientovaných komunit v
USA. Pozorovali chování v klubech, barech, lázeňských domech, v
organizacích a na večírcích.
Sbírali rovněž informace formou rozhovoru s
několika stovkami účastníků. Tito účastníci se vyznačovali tím, co
autoři považují za nejrozšířenější u lidí sadomasochisticky zaměřených:
četli specializované knihy a časopisy, sdružovali se v
sadomasochistických organizacích, kupovali sadomasochistické pomůcky,
navštěvovali specializované instituce. Sadismus jako sexuální aktivity
s dobrovolně se na nich podílejícím partnerem ostře rozlišují od
násilného a sexuálně násilného chování. Upozorňují na nesmyslnost
označovat například partnerku setrvávající ve vztahu s alkoholikem jako
masochistku. V definici podle Weinberga,
Wiliamse a Mosera je sadomasochismus charakterizován pěti současně se
vyskytujícími projevy chování:
1. Dominance a submisivita.
Dominanci autoři popisují jako projevy nadvlády, převahy jednoho
partnera nad druhým. Protějškem dominance je submisivita-projevy
poslušnosti partnera. 2. Hraní rolí.
Osoby zvolí konkrétní dominantní nebo konkrétní submisivní roli,
například role "paní" a "otrok" nebo "učitel" a "žákyně". V rámci své
role osoby přehánějí a zdůraznují určité situace a děje, které souvisí
se zvolenými rolemi. Například "paní trestá provinilého otroka",
"učitel kontroluje domácí úkoly žákyně". 3. Konsensualita.
Dobrovolný souhlas ke vstupu do dominantně-submisivní hry a dodržování
určitých limitů, předem stanovených dohod. 4. Sexuální kontext.
Předpoklad zúčastněných jedinců, že tato činnost má sexuální význam. 5. Společné vymezení.
Přijetí společné dohody partnerů, že jejich konání je sadomasochistické.
Heterosexuální muži a ženy i homosexuální muži a
ženy vnímali zpravidla chování jako sadomasochismus pouze pokud
obsahovalo všechny popsané znaky.
Pozorované aktivity, které zahrnovaly výše uvedené
rysy, byly velmi rozličné: užití specializovaných pomůcek jako
postrojů, okovů, svěráků, pout, bondage (svazování-totální nebo
částečné omezení pohybu partnera), bičování, naplácání, cejchování,
slovní ponižování nebo jiné formy násilí v psychologické rovině,
předvádění příběhů nebo fantazií, užití objektů ve smyslu fetiše (tj.
objektů, které v některých jedincích vzbuzují vzrušení samy o sobě,
např. kožené oblečení), užití výkalů, moči, klystýru. Avšak podle
autorů tyto aktivity samy o sobě sadomasochismus netvoří. Samotné
užívání koženého nebo gumového oblečení při sexuálních aktivitách
nebylo vnímáno účastníky takových aktivit jako sadomasochismus. Stejně
tak například užití mírné formy svazování dvojicí, která tak
nevyjadřovala dominanci a submisivitu, ale obohatila svou předehru o
tento prvek po inspiraci pornografickým materiálem.
Fyzická bolest byla často v SM aktivitách zahrnutá,
ale nemusela být přítomna. Bondage a ponižování, dvě nejčastější
aktivity v SM, nemusely zahrnovat žádnou fyzickou bolest. Fyzické
bolest rovněž nemusela být zakoušena jako erotická. Důležité bylo zdání
bolesti. Nejvíce účastníků uvedlo, že mají rádi "střední" stupeň
bolesti a nechtějí tento stupeň překročit ("Nesmí to zas tak bolet.")
Ať byla bolest skutečná nebo zdánlivá, účastníci
sadomasochistických aktivit ji užívali k vyjádření dominance a
submisivity. Bolest vyhledávali jen v rámci pravidel a rolí v
sadomasochistické činnosti, bolest např. v ordinaci u zubaře nebyla
vítána.(7)
V rámci sexuálního chování pozorovaného v klubech
se často vyskytovala manipulace s genitáliemi. Avšak soulož jako taková
se v rámci sledovaného chování objevovala zřídka. Dotázaní účastníci ji
považovali za příliš intimní. Uváděli ale, že po návštěvě klubů a
podobných zařízení soulož často následovala později v soukromí.(8)
Rovněž snaha dosáhnout orgasmus nebo vyvolat
orgasmus, například hlazením genitálu partnera, byla pozorována v rámci
klubů velmi zřídka. Vyvolání orgasmu nebylo cílem sledovaného chování.
Účastníci však podle svých slov pokračovali často v sexuálních
aktivitách v soukromí svých domovů, kde sexuální aktivity tohoto typu
užívali k dosažení orgasmu.
Většina účastníků měla zájem o submisivní i
dominantní roli7. K dispozici jsou orientační údaje o ženách a přesnější
informace o mužích.
Autoři dále zdůrazňují, že to, co jedna osoba
považuje za dominanci a submisivitu, může být vnímáno druhou osobou
odlišně! Například pro někoho je submisivita dostatečně vyjádřena
sklopeným pohledem v přítomnosti dominantního jedince, zatímco pro
jiného spíše ochotou nechat se bičovat. Někteří jedinci považují za
znak dominance slovní urážení submisivního jedince nebo velmi příkré
chování k němu v přítomnosti dalších členů komunity nebo na veřejnosti.
Pro jiné je takové slovní ponižování znakem dominance pouze pokud se
odehrává v rámci domluvených SM interakcí v soukromí a s jasným
souhlasem ponižovaného.
Lidé mohou s někým hrát dominantní roli a s někým
jiným submisivní, nebo dominantní roli s jedním a submisivní s druhým
pohlavím, nebo mění role, pokud mohou dostat žádoucího partnera.
Například obvykle submisivní muž zaujme dominantní roli, aby mohl
vstoupit do SM sexuální interakce s velmi atraktivní submisivní ženou.(7)
Pouze malé procento párů pokračovalo ve svých
rolích i v běžném každodenním životě. Takové rozšíření role podle
autorů obvykle není tak intenzivní, a obvykle nemá přímý sexuální
význam.
Většina účastníků nehrála sadomasochistické role
většinu svého života. Zabývali se rozličnými jinými sexuálními
aktivitami, a uváděli více ne-sadomasochistického sexu než
sadomasochistických aktivit.
Pouze malá skupina lidí uvedla, že nutně potřebují
sadomasochistické praktiky k sexuálnímu uspokojení.
Hraní rolí se v SM soustřeďovalo kolem sociální
fikce, že jeden partner je skutečně submisivní -ovládaný a druhý
skutečně dominantní-ovládající. Některé scény se odehrávaly podle
přesného předem domluveného scénáře.
Dodržování limitů v průběhu sadomasochistických
aktivit bylo zabezpečeno užíváním slova nebo gesta (tzv. "safe-word"
nebo "key-word", česky "stopka"), kterým partner-partnerka sděloval v
případě nutnosti protějšku, že dosáhl(a) svého limitu a nepřeje si dále
pokračovat. Stanovení "safe-word" před vstupem do SM interakce mívají
zahraniční SM kluby přímo ve stanovách jako podmínku jakékoliv SM
aktivity v prostředí klubu. Dohodnutí a dodržování "safe-word" je
rovněž základní podmínka členství v řadě komunit. Pro svoji
samozřejmost někdy nebývá v klubech, spolcích a komunitách zemí s delší
demokratickou tradicí užívání "safe-word" dostatečně zdůrazněno,
nicméně jeho vynechání je bráno jako nemyslitelné. Jasně domluvené a
zúčastněnými stranami respektované "safe-word" odlišuje sadomasochismus
od týrání sexuálního partnera. Domluveným a respektovaným "safe-word"
se tedy odlišují lidé provozující SM na základě dohody a souhlasu
zúčastněných stran od pachatelů trestných činů. Proto nositelé sexuální
variace typu sadomasochismus, kteří jsou si své sexuální variace
vědomi, dbají na jeho užívání obzvláště důrazně.
Autoři zaznamenali několik případů "posouvání
hranic", kdy účastníka v určitém rozpoložení vzrušily aktivity, které
do té doby označoval jako nepříjemné nebo nežádoucí. Rozlišit
"posouvání hranic" jako SM sexuální praktiku od týrání partnera opět
umožňuje již zmiňované "safe-word".
Weinberg, Wiliams a Moser popsali v souvislosti se
sadomasochistickými aktivitami i případ, kdy jedinec vědomě podstoupil
jako "důkaz lásky"praktiky, které vnímal jako krajně nepříjemné stavy.
Je však sporné, zda tato praxe ještě spadá do sadomasochismu či do
kategorie týrání sexuálního partnera. Pro jedince, který takto "důkaz
lásky" podává, už se totiž nejedná o příjemnou sexuálně vzrušující
aktivitu. Rovněž je porušena podmínka konsensuality, pokud někdo po
dotyčném takové "důkazy" vyžaduje nebo pokud vzbuzuje zdání, že by je
uvítal.
Starší definice vymezovala sadomasochismus podobně
podle 1) vztahu dominance a submisivity 2) vyvolání bolesti, která je
oběma partnery vnímána jako příjemná 3) hraní rolí nebo užití fantasie
jedním či oběma partnery 4) záměrného ponížení partnerem 5)
fetišistickými prvky (šaty, nástroji a pomůckami, prostředím scény) 6)
přítomností jedné nebo více rituálních aktivit (svazování, bičování).(9)
Sadomasochismus byl definován rovněž jako výměna
erotizované citové, rozumové a fyzické bolesti.(10)
Ale tato definice byla následně upravena. Sadomasochismus spojuje dva
související fenomény, dominanci (nadvládu, převahu) a submisivitu
(podřízení se, podrobení se). Proto byl charakterizován jako erotické
vnímání nadvlády a podřizování se a jako jakési rozdělení moci (tzv.
"power exchange"). Podstata tohoto rozdělení moci mezi ovládající
"všemocnou" a podrobenou "bezmocnou" osobu může být dána jen
důležitostí takové fantasie pro tyto osoby, tedy nikoliv potřebou cítit
bolest. Proto by sadomasochismus neměl být definován z hlediska
bolesti, která může být jen symbolická.(11)
Pojmy S/M (sadismus/masochismus), D/S
(dominance/submisivita) a B/D (bondage-svazování /discipline-poslušnost)(12) jsou užívány v současném
prostředí českých SM komunit tak, že u S/M je zdůrazňován prvek
bolestivých praktik a nikoliv podřízení se, pro D/S je podstatné
rozdílné hierarchické postavení účastníků a nikoliv bolest, u B/D jsou
nejvýraznější různé formy výcviku a svazování.
Lidé se sexuální variací typu sadismus, masochismus, sadomasochismus
vnímají pojem D/S jako širší než S/M. Pojmy S/M, D/S, B/D se mohou
navzájem překrývat.(12)
Zmiňované pojmy bývají shrnuty do termínu BDSM. Příliš striktní
definice totiž nepostihují celou šíři preferencí nositele v rámci jeho
sexuální variace a fakt, že se tyto preference v rámci variace mohou
měnit.(6)
V české sexuologii je užíván pojem partnerský
sadomasochismus, který se blíží první
uvedené definici. U partnerského sadomasochismu se potřeby partnerů
vzájemně doplňují, odehrávají se za vzájemného souhlasu a bez pocitů
studu či viny. Je uváděn jako nejčastější forma sadomasochistických
aktivit heterosexuálů i homosexuálů.(1)
Velká část českých sexuologů se přiklání k
esencionalistickému pojetí sexuálních variací. Toto pojetí se
zdůrazňuje atypickou sexuální motivaci a nepřipouští plynulý přechod
mezi sexuální variací a normou. Podle definic na něm postavených je u
sadismu vzrušení dosahováno především dominancí, totální kontrolou
objektu. Sadista je vzrušován fyzickým a duševním utrpením oběti a
pocitem, že oběť je plně v jeho moci. U masochismu je vzrušení
dosahováno totálním odevzdáním se partnerovi, vlastním ponížením či
utrpením. Sadomasochismem je označen označuje společný výskyt sadismu a
masochismu, tj. že se jedinec v některých případech může chovat
sadisticky, v jiných masochisticky nebo mění roli i během jedné
sexuální interakce.(1) To
znamená, že. například obsahem SM scénky či jiné SM interakce je změna
pozic v hierachickém postavení účastníků či se jedinec v rámci scénky
chová k některým osobám dominantně a k jiným submisivně.
Tyto definice sadismu, masochismu a sadomasochismu samy o sobě mohou
navodit mylný a zavádějící dojem, že takové jednání vždy nutně zahrnuje
utrpení druhých nebo samotného nositele variace.
Naproti tomu pojetí sadomasochismu autorů
Weinberga, Wiliamse a Mosera(7),
uvedené v této kapitole jako první,
vystihuje chování v rámci komunit a nevytrhává je ze souvislosti se
sociálním prostředím. Rovněž umožňuje jasně a jednoduše odlišit
sadomasochismus jako výraz určitého sexuálního zaměření od trestných
činů páchaných na základě tohoto zaměření nebo na základech úplně
jiných, se sexualitou nijak nesouvisejících. Taková definice je
nesmírně důležitá pro jedince se sexuální variací, kteří si svoji
potřebu uvědomují a hledají způsob, jak ji realizovat společensky
nezávadným způsobem tak, aby neublížili druhým nebo sami sobě či aby si
nenechali ublížit.
V české sexuologii se můžeme setkat s dalšími
termíny k popisu tohoto chování, které se navzájem překrývají. Definice
partnerského sadomasochismu byla uvedena výše. Sadismus
pseudopedagogický je typický důrazem na poslušnost a disciplínu.
Shoduje se tedy s "BD", "B/D", "B D", tj. termínem "bondage-discipline"
užívaným frekventovaně v komunitách. U sadismu fetišistického se
erotická fascinace týká jen rekvizit, které nějak souvisejí s násilím.
Ideatorní sadismus je takový, u nějž si nositel sexuální variace SM
interakce pouze představuje, tedy má sadistické sexuální fantasie. (1)
Od pojmu sadismus je důrazně odlišován pojem
"agresivní sadismus". Nositel této sexuální variace potřebuje pro
vzrušení sexuální objekt znehybnit před stykem, během něho či místo
styku jej učinit nehybným, a to proti vůli tohoto objektu. Je označován
jako agresivní sadista či predátorský sadista, protože se jeho chování
spíše než námluvám a navázání sexuálního styku s partnerem podobá
ulovení kořisti. Do této skupiny jsou řazeni i "žiletkáři", kteří
rozřezávají v tlačenicích svrchní oděv ženám žiletkou nebo břitvou a
saliromani, kteří potřísňují šaty anonymních žen nebo jejich sochy či
obrazy kyselinou nebo lepidlem. Je sem řazena i většina sexuálních
vrahů. V této souvislosti je zmiňován pojem nekrofilní sadismus, který
zahrnuje manipulaci s tělem oběti.(1)
I člověk se sexuální variací typu agresivní
sadismus může žít kvalitní život, aniž by někomu ublížil. Záleží však
velice na tom, zda svoji variaci včas rozpozná a daleko více než u
jiných variací záleží na tom, zda včas vyhledá pomoc sexuologa. Se
vzrůstající mírou agresivity může být nad jeho síly zvládnout tuto
sexuální variaci bez pomoci. Přestože návštěva sexuologa, obzvláště ta
první, nemusí být zrovna vnímána jako příjemná záležitost, je stále
lepším řešením než život s následky a vědomím, že se některým věcem
zabránit dalo.
Jeden z modelů, jimiž se vysvětlují sexuální
variace, je model poruch dvoření. Je dobře známý mezi českými sexuology
a u mnohých z nich je na něm založeno vnímání sexuálních variací. Model
říká, že existují čtyři fáze dvoření neboli námluv: nejprve si
vyhlédneme partnera, pak se ho ještě nějakou dobu nedotýkáme (usmíváme
se na něj, mluvíme s ním), teprve po této fázi se ho začneme dotýkat
(objímat, hladit, líbat) a nakonec máme s partnerem sexuální styk.
Porucha dvoření by pak znamenala, že například voayer (člověk, kterého
vzrušuje pozorovat anonymní sexuální protějšky) nějakým způsobem
ustrnul na první fázi, jako by stále vyhledával sexuálního partnera a
například agresivní sadista přikračuje rovnou ke čtvrté fázi-znehybňuje
sexuální protějšek a pokouší se o styk. Sexuální variace jsou tedy
charakterizovány nepřítomností některé ze čtyř fází dvoření v chování
jedince. (1)
Pro řadu sexuálních variací je typické, že sexuální
chování nositele variace bývá směrováno výhradně vůči anonymní, neznámé
osobě. Tato podmínka anonymity bývá považována za důležitý rozlišovací
znak mezi sexuální variací a normálním sexuálním chováním.(1)
Sexuální chování SM orientovaných jedinců tak, jak
je zaznamenali například autoři Weinberg, Wiliams a Moser(7), však nenasvědčuje tomu, že
by některá fáze dvoření chyběla nebo by členové komunit směřovali své
sexuální chování vůči anonymním osobám.
Rovněž naprostá většina SM orientovaných jedinců z českých komunit
vykazuje všechny fáze dvoření a ani zde není naplněna podmínka
anonymity.
Za normální sexuální chování jsou považovány takové
konsensuální (souhlasné) sexuální aktivity, které se odehrávají mezi
psychosexuálně a somatosexuálně dostatečně zralými a pokrevně v přímé
linii nespřízněnými partnery a které nevedou k jejich psychickému nebo
tělesnému poškození. (1) Část
sexuologů díky tomu považuje poškození těla při některých praktikách SM
orientovaných jedinců jako dostatečný důvod řadit toto chování mezi
sexuální variace. Poškozením se rozumí propíchnutí, modřiny atd.,
jejichž způsobování považují jedinci se SM variacemi v určité fázi
vzrušení za příjemné. Faktem je, že značná část sexuálních praktik
jedinců SM orientovaných, kteří se za takto orientované sami označují,
je v oblasti působení nebo přijímání bolesti posunuta spíše do
symbolické roviny(7).
Důležitější než bolest sama je pro ně hrozba bolestí, která vyvolává
zdání, že jsou přinuceni se podřídit.
Doporučená literatura
Houlberg R. The Magazine of a Sadomasochistic Club: The Tie that
Binds. Journal of Homosexuality 21(1/2):167-83.